ESTA stress

11 januari 2018 - Koedijk, Nederland

esta aanvragen

Voor Amerika heb je naast een geldig paspoort een ESTA(reisvergunning) nodig om naar Amerika te vliegen. Zonder ESTA kun je het vliegtuig niet instappen.

Nadat we gisteren onze paspoorten opgehaald hadden, zijn we gisteravond begonnen met het  online aanvragen van onze ESTA.

Dat is nogal een klusje, je moet van alles invullen, je werkgever, de namen van je ouders, je verblijfadres in Amerika en heel veel vragen. Per persoon ben je zo’n half uur kwijt, maar alles voor het goede doel!

Na de aanvraag en betaling krijg je binnen 72 uur bericht of je toestemming hebt om naar Amerika te reizen. Wij hadden binnen een uur bericht.......maar tot onze grote schrik,zagen we dat Fred en ik toestemming hadden, en Wesley niet...

esta 2               esta 1

Wat blijkt nou; bij de verkiesbaarheidsvragen is er een ja ingevuld, zie hierboven

Maar een ja betekend dat je een gevaar vormt voor Amerika en haar inwoners. We gingen er vanuit dat Wesley vanwege zijn lichamelijke beperkingen hierin paste, en dat ze hier nog specifieker op terugkwamen. Nee dus....help wat nu? We hebben direct gebeld met het nederlandse kantoor, maar ze vertelde dat er niet opnieuw een ESTA aangevraagd kon worden, een ja in de verkiesbaarheidsvragen, betekend een afwijzing. De enige mogelijkheid was, een Visa aanvragen bij de  Amerikaanse ambassade, en dat duurt weken......Nééééé wat een drama!

Googelend ben ik toch weer verder gekomen, we zijn beslist niet de enige die deze vergissing hebben gemaakt. Gisteravond laat hebben we nog een uitgebreide mail gestuurd naar het ESTA bureau in Amerika, waarin we uitgelegd hebben, deze vraag verkeerd te hebben begrepen en dat Wesley weliswaar een lichamelijke beperking heeft, maar geen besmettelijke ziekte heeft, drugsverslaafd is en absoluut geen gevaar vormt voor het Amerikaanse volk.

En dan krijgen we begin van de avond een mail, we kunnen 24 uur na de oude aanvraag opnieuw een aanvraag doen, de oude wordt gereset!!!!! Pas helemaal opgelucht zijn we  als we na de nieuwe ESTA aanvraag voor Wesley, bericht krijgen dat ook Wesley mag afreizen naar Amerika!   Dit was best even spannend, gelukkig ruim op tijd mee begonnen....en een tip voor iedereen die een ESTA gaat aanvragen; NOOIT JA ANTWOORDEN OP ÉÉN VAN DE VERKIESBAARHEIDSVRAGEN (tenzij je echt een gevaar vormt)

En nu weer door.............